/The Echoes of Prometheus

/Exhibition at Ars Electronica 2025 - PANIC Yes/No
/Project in colaboration with Kika Echeverría



/The Echoes of Prometheus, Ars Electronica Festival 2025, PANIC Yes/No. Linz 2025/



The Echoes of Prometheus reconsiders one of humanity's oldest myths to question the language of technological progress, examining how the vocabulary of dystopia shapes both technology and the narratives we build about it. Drawing on the story of Prometheus, who stole fire from the gods to give it to humankind, the work reflects on how this gift-once a symbol of warmth, celebration, and communal power-has become associated with panic, extraction, and destruction.

At the center of the installation, a suspended copper sheet becomes the stage for a ritual: the artists drew a line of gunpowder across its surface and set it alight, producing a fleeting burst of fire, vibration, and sound. Contact microphones captured every trace, turning the act into an evolving soundscape.

Rooted in the charged landscapes of Chile's Atacama Desert, the work transforms the elemental forces of fire and metal into a site where creation and devastation coexist, inviting us to critically question the narratives about technology and to develop our own stories./



/The Echoes of Prometheus, Ars Electronica Festival 2025, PANIC Yes/No. Linz 2025/




/The Echoes of Prometheus, Gunpowder scar/





/The Echoes of Prometheus, Shrine/




COBRE

Están redimiendo el cobre
con las virtudes del fuego.
De allí va a salir hermoso
como nunca se lo vieron
las piedras que eran sus madres
y el que lo befó por necio.

Suba el Padre Cobre, suba,
que naciste para el fuego
y te pareces a él
en el fervor de tu pecho.
Todavía, todavía no confiesas
el secreto del amor y de la fiebre
que está en tus piedras gimiendo.
Nadie te habrá dicho hermoso,
porque el pecho no te vieron.

Día a día te volviste
la pobre piedra quedada,
la pobre piedra que duerme
y dura y odia la llama,
y eres, ya, todos tus muertos
antes de ser sepultada.

Helados llanto y sonrisa,
la oración y la palabra,
el amanecer, la siesta
y la oración no arribada.
Ya es lo mismo, ya es igual
la mudez que la palabra.



Gabriela Mistral






/The Echoes of Prometheus, Light flame/